NARRATIV PÆDAGOGIK

Når man arbejder med mennesker, der har autisme, Aspergers og andre udviklingsforstyrrelser, er det vores erfaring, at man naturligvis skal have en fælles forståelse af diagnosen, og hvad det betyder for den enkelte. Men når det er sagt, så er et menneske langt mere end sin diagnose. Derfor kigger vi meget intenst på, hvad den enkelte har med sig i livsbagagen, og hvad der betyder for vedkommendes begrænsninger og muligheder.

Vi benytter en række anerkendte pædagogiske tilgange, som vi tilpasser til den enkeltes behov. Her indgår narrativ pædagogik ofte et element i forløbet. Det er egentlig ikke så meget selve diagnosen autisme eller Aspergers, vi bruger den narrative pædagogik til at afhjælpe, som det er den enkelte persons selvforståelse.

Sætninger som ”jeg duer ikke til noget” og ”mit liv bliver aldrig bedre” kigger vi ganske nøgternt på.
​Og vi stiller spørgsmålet ”kan det virkelig passe?” - Det viser sig som regel, at det kan det egentlig ikke. Alle duer til noget. Alle har et potentiale, de kan udfolde - og ingen kan vide, hvad der sker i fremtiden.

AT FINDE PÅ EN NY FORTÆLLING OM SIT LIV

Narrativ pædagogik er i sin praksis lidt ligesom at blive coachet. Metoden hjælper med at se tingene fra nye og friske vinkler, og ryste posen i forhold til det, der holder én tilbage.

Når man praktiserer narrativ pædagogik, kan det afsløre fastgroede og ofte ubegrundede forestillinger om, hvad der definerer én. Man kan nemt få en selvforstærket forståelse i forhold til især negative aspekter af det levede liv. En forståelse, der forplanter sig negativt til alle aspekter af éns nutid.

”Jeg har haft en dårlig barndom” kan for eksempel være et mantra, der ender med at definere et menneske. Men selv i en dårlig barndom er der gode ting at finde: Lærte man for eksempel noget af en dårlig oplevelse - og hvad lærte man? Var man stærk? Var man sejere eller bedre til at navigere, end man tror? Der kan ligge mange positive aspekter gemt i de tilsyneladende dårlige erfaringer.

NARRATIV PÆDAGOGIK GIVER VÆRDI

Narrativ pædagogik er egentlig ikke pædagogik i traditionel forstand, men nærmere en metode til at anskue livet og tilværelsen fra nye vinkler.

Alle mennesker har glæde af denne tilgang – men det kan gavne især folk, hvis liv ikke altid har været en dans på roser, og som måske har følt sig misforstået et malplaceret i en årrække; f.eks. som følge af en for sen udredning eller en fejlplacering i skolesystemet.

Et forløb med narrativ pædagogik kan hjælpe én til at indse, at man har værdi, potentiale og styrker, og at man har ret til respekt og et godt liv. ​I denne nye selvforståelse ligger det, som vi er interesserede i her på Skovhaven - nemlig følelsen af, at man har mulighed for mere.

Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan vi bruger narrativ pædagogik i vores arbejde, eller hvis du ønsker et overblik over de eksterne forløb, i kan tilbyde, er du meget velkommen til at kontakte
​Souschef Chanette Lindgren på telefon 62 22 24 10.

FÅ SVAR PÅ DINE SPØRGSMÅL

Hvis du gerne vil vide mere om vores forskellige tilbud til unge og voksne med autisme, så giv os et kald på telefonen eller send os en e-mail.

ÉT BILLEDE SIGER MERE END 1000 ORD

Hos os er der dagligt smil og grin, glæde og sejre, oplevelser og fællesskab. Der er selvfølgelig også lidt af det modsatte, men det gider vi altså ikke tage billeder af!

I vores fotogalleri kan du se øjeblikke fra vores hverdag, vores værksteder og vores liv generelt. Hvis du vil kigge med i det daglige, og ikke bare her i vores fotogalleri, så skal du følge os på Facebook!

TID TIL NÆRVÆR...
​TID TIL OMTANKE...

TID TIL DET HELE

BESØG OS PÅ FACEBOOK! ​

​ØNSKER I EN RUNDVISNING?

Vi er et botilbud med fokus på den enkelte. Hvis du gerne vil vide mere om vores botilbud for autister, så giv os et kald på telefon eller send os en e-mail.​