OM TEACCH
TEACCH står for: Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped
CHildren (Behandling og undervisning af autistiske og beslægtede kommunikationshandicappede
børn).
I dag bliver TEACCH-metoden også anvendt i det pædagogiske arbejde med voksne med
autisme. TEACCH er en af grundstenene i Fonden Skovhavens pædagogik, fordi den arbejder med det HELE menneske, og ikke bare med diagnosen.
I TEACCH-pædagogikken kan man skabe udvikling, fremgang og livskvalitet ved at bruge alle de faglige og tidsmæssige ressourcer, der skal til for hele tiden at forstå, tilpasse og udvikle tilgangen til den enkelte.
Den grundlæggende tankegang i TEACCH er:
- At vi skal respektere og anerkende mennesker med autisme
- At samarbejdet med pårørende og med de forskellige tilbud (botilbud, dagbeskæftigelse, fritidsaktiviteter osv.) som borgeren med autisme befinder sig i, er yderst vigtigt
- At medarbejderne skal have en grundlæggende teoretisk forståelse af autisme
- At mennesker med autisme må forstås på deres egne præmisser, ikke kun på vores. De repræsenterer en anderledes og unik kultur. En kultur vi som personalet skal respektere og som de har ret til at bevare. Retten til at bevarer deres interesseområder og særpræg
- At det er vigtigt at have fokus på borgerens styrker og interesser, for derigennem at skabe motivation
- At hver enkelt borger beskrives grundigt – ikke blot som en person med autisme, men som en helt unik person. At der udarbejdes individuelle handleplaner
- At medarbejderne tænker i alternativ mening – det, der giver mening for dig, giver ikke nødvendigvis mening for mennesker med autisme. Derfor er det vigtigt, at vi som medarbejdere er gode til at tænke i forskellige strategier og modeller ud fra borgerens særlige evner, særinteresser og behov. Det kan være i form af visualisering, konkretisering, systematisering samt organisering af tid og rum. Det kan være støtte via farvekoder, tegn, boardmaker, social stories eller lignende guidesystemer
- At pædagogik er en dynamisk proces, der konstant må finde nye løsninger
- At alle aktiviteter tilrettelægges med henblik på at udvide borgerens selvstændighed og handlemuligheder