NARRATIV PÆDAGOGIK
Når man arbejder med mennesker, der har autisme, Aspergers og andre udviklingsforstyrrelser, er det vores erfaring, at man naturligvis skal have en fælles forståelse af diagnosen, og hvad det betyder for den enkelte. Men når det er sagt, så er et menneske langt mere end sin diagnose. Derfor kigger vi meget intenst på, hvad den enkelte har med sig i livsbagagen, og hvad der betyder for vedkommendes begrænsninger og muligheder.
Vi benytter en række anerkendte pædagogiske tilgange, som vi tilpasser til den enkeltes behov. Her indgår narrativ pædagogik ofte et element i forløbet. Det er egentlig ikke så meget selve diagnosen autisme eller Aspergers, vi bruger den narrative pædagogik til at afhjælpe, som det er den enkelte persons selvforståelse.
Sætninger som ”jeg duer ikke til noget” og ”mit liv bliver aldrig bedre” kigger vi ganske nøgternt på.
Og vi stiller spørgsmålet ”kan det virkelig passe?” - Det viser sig som regel, at det kan det egentlig ikke. Alle duer til noget. Alle har et potentiale, de kan udfolde - og ingen kan vide, hvad der sker i fremtiden.
AT FINDE PÅ EN NY FORTÆLLING OM SIT LIV
Narrativ pædagogik er i sin praksis lidt ligesom at blive coachet. Metoden hjælper med at se tingene fra nye og friske vinkler, og ryste posen i forhold til det, der holder én tilbage.
Når man praktiserer narrativ pædagogik, kan det afsløre fastgroede og ofte ubegrundede forestillinger om, hvad der definerer én. Man kan nemt få en selvforstærket forståelse i forhold til især negative aspekter af det levede liv. En forståelse, der forplanter sig negativt til alle aspekter af éns nutid.
”Jeg har haft en dårlig barndom” kan for eksempel være et mantra, der ender med at definere et menneske. Men selv i en dårlig barndom er der gode ting at finde: Lærte man for eksempel noget af en dårlig oplevelse - og hvad lærte man? Var man stærk? Var man sejere eller bedre til at navigere, end man tror? Der kan ligge mange positive aspekter gemt i de tilsyneladende dårlige erfaringer.
NARRATIV PÆDAGOGIK GIVER VÆRDI
Narrativ pædagogik er egentlig ikke pædagogik i traditionel forstand, men nærmere en metode til at anskue livet og tilværelsen fra nye vinkler.
Alle mennesker har glæde af denne tilgang – men det kan gavne især folk, hvis liv ikke altid har været en dans på roser, og som måske har følt sig misforstået et malplaceret i en årrække; f.eks. som følge af en for sen udredning eller en fejlplacering i skolesystemet.
Et forløb med narrativ pædagogik kan hjælpe én til at indse, at man har værdi, potentiale og styrker, og at man har ret til respekt og et godt liv. I denne nye selvforståelse ligger det, som vi er interesserede i her i Fonden Skovhaven - nemlig følelsen af, at man har mulighed for mere.
Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan vi bruger narrativ pædagogik i vores arbejde, eller hvis du ønsker et overblik over de eksterne forløb, i kan tilbyde, er du meget velkommen til at kontakte
Direktør Chanette Lindgren på telefon 62 22 24 10.