KONTAKTPERSON OG HJEMMEDAG
Hver unge voksnes udvikling og trivsel er midtpunkt for alt, hvad vi gør. Derfor har hver af de unge i vores botilbud en fast kontaktperson, som er fuldt fokuseret på den pågældende og på at lave den løbende tilpasning, der skal til, for at den enkelte kan folde sig mest muligt ud.
HJEMMEDAGE
Hjemmedage er et tilbud i Fonden Skovhavens botilbud, hvor man kan få støtte til forskellige gøremål, og selv være med til at definere det praktiske indhold.
Den unge voksne får støtte til forskellige gøremål, og der arbejdes med de indsatsmål, som er skabt i samarbejde mellem myndighederne og den unge. Disse er som oftest meget konkrete, og går på en mestring af de praktiske elementer, der får tilværelsen til at glide.
Hvis man har hjemmedag, kan man eksempelvis få hjælp til at gennemgå sin epost eller få lagt budget. Det kan også være, at der på hjemmedagen er behov for støtte til lægebesøg - eller måske er det rengøring i egen bolig, der skal prioriteres.
Hjemmedagen er en nødvendig detalje i følelsen af praktisk forankring i livet - og skal i det hele tage være med til at løfte noget af det, man har brug for, når man skal modnes henimod at mestre kunsten at bo i egen bolig.
HVEM ER KONTAKTPERSON?
Hver af de unge autister i Fonden Skovhaven har deres faste kontaktperson, som er helt inde i alt, hvad der rører sig hos den pågældende. Kontaktpersonen er primær dialogpartner og støtte i forhold til alt, hvad den unge har brug for, og sikrer den følelse af fremskridt og små sejre, der er så vigtig.
Bag botilbuddets kontakperson er et antal faste kollegaer, som deler viden og dokumentation, og dermed kan træde til på en glidende måde, hvis den faste kontaktperson bliver syg, skal på ferie eller lignende.
Den unge kender selvfølgelig disse personer lige så godt som sin kontaktperson.